TEJ = folyékony energia

A tej talán a legjobb kalcium- és D-vitamin-forrás, emellett A, B1, B2, B12, C és E-vitaminokat, niacint és folsavat tartalmaz. Egy liter tejben körülbelül 4 gramm ásványi anyag – például kálium, nátrium, magnézium és cink – található. Kalciumtartalma körülbelül 125 mg deciliterenként, amit azt jelenti, hogy egy bögre tejjel a napi szükséglet egynegyedét már fedezhetjük is. A savanyított tejtermékek, így például a joghurt koncentráltan tartalmazzák a tej értékes tápanyagait ezen kívül a joghurt probiotikus baktériumokat is tartalmaz, amelyek a kimondottan jó hatással vannak a bélflóra egyensúlyára.

 

A tejben és a belőle készült termékekben (joghurt, kefir, sajt, túró) megtalálható, fentebb felsorolt vitaminok és ásványi anyagok nagyon fontos szerepet töltenek be egészségünkben, főként a csontok fejlődésében és később a csontritkulás megelőzésében.

 

Legfontosabb szerepe gyermekkorban van, ilyenkor a benne lévő kalcium és D-vitamin hozzájárul az egészséges csontfejlődéshez és növeli az úgynevezett csúcs-csonttömeget is, amely a legfontosabb preventív faktor a XXI. század járványának is nevezett oszteoporózis (csontritkulás) szempontjából. Éppen ezért fontos az idősek számára is.

 

A zsír eltávolításakor, vagyis a fölözés során a zsírban oldódó vitaminok egy része a tejzsírban marad, viszont cserében a tej energiatartalma is jelentősen csökken, ami előnyös lehet például fogyókúra esetén.